Późnym wieczorem 05 kwietnia 2025 r. dwie grupy naszej młodzieży wyruszyły do Francji na wymianę polsko -francuską oraz w ramach mobilności programu Erasmus. Wiemy z pierwszej ręki, że obie grupy są już w miejscowościach docelowych. Swój pobyt w ramach job shadowing rozpoczęły też p.prog. Agnieszka Sobczak i p.prof. Małgorzata Łodwig -Makowska.
Będziemy Was na bieżąco informować o przebiegu pobytu.
W poniedziałek 07 kwietnia 2025 r. w Lycee Hector Berlioz w La Cote Saint Andre rozpoczął się program wymiany, w której uczestniczą uczniowie z I LO im. Staszica i z XI LO im. Piłsudskiego w Łodzi.
Pierwszy dzień upłynął na poznawaniu liceum oraz miasteczka La Cote Saint Andre. Przewodnikami byli uczniowie.
W szkole uczniowie zostali powitani przez Dyrektora Szkoły p. Cedrica Beauvais, który bardzo serdecznie podziękował za pobyt jego uczniów w Polsce i życzył wszystkim miłego pobytu. Uczniowie uczestniczyli w zajęciach z różnych przedmiotów z francuskim kolegami i koleżankami (po angielsku) oraz specjalnie dla polskiej grupy przygotowanej lekcji o historii i geografii regionu Delfinatu, czyli regionu historycznego, w którym znajduje się La Cote Saint Andre.
Miasteczko ma dawne, średniowieczne korzenie, więc zabytki z XI-XII wieku robiły wielkie wrażenie. Z tego miasteczka pochodził kompozytor Hector Berlioz, którego dom – muzeum można zwiedzać. Uczniowie polscy i francuscy odbyli też spotkanie z przedstawicielką merostwa, która przybliżyła historię i tradycje miasteczka.
Pierwszego dnia mobilności Erasmus w le Puy-en-Velay (07 kwietnia)
uczestnicy odwiedzili francuskie liceum Simone Weil. Zostali powitani przez Panią Dyrektor, która przedstawiła prezentację o systemie edukacji we Francji, o szkole i regionie Owernii. Uczestnicy projektu również przygotowali prezentacje – opowiedzieli o Polsce, Łodzi i Zgierzu i naszej szkole oraz częstowali francuskich kolegów polskimi słodyczami i przekąskami. Następnie francuscy uczniowie oprowadzili polskich kolegów po swojej szkole. Popołudnie uczestnicy projektu spędzili aktywnie na laboratoryjnych zajęciach z fizyki pracując w międzynarodowych zespołach. Po zakończeniu zajęć wrócili do hotelu poznając uroki okolicy.
Swoimi wrażeniami podzieliła się Oliwia Strużyk.
W poniedziałek 07 kwietnia 2025 r. p.prof. Małgorzata Łodwig – Makowska i p.prof. Agnieszka Sobczak rozpoczęły realizację job shadowing w ramach projektu Erasmus+ w liceum im. Hectora Berlioza w La Cote Saint Andre.
Nauczycielki zwiedzały szkołę, poznały zasady jej organizacji, oglądały lekcje z języka angielskiego w ostatniej klasie liceum tuż przed egzaminem maturalnym oraz z historii. Nauczycielki miały też szansę uczestniczenia w spotkaniu nauczycieli, które tradycyjnie w tej szkole są organizowane kilka razy w roku podczas przerw. Nauczycielki hospitowały też przebieg przygotowanego przez uczniów liceum im. Berlioza zwiedzania miasteczka, dopytując o sposób przygotowania tych aktywności.
(08 kwietnia)
Tego dnia wybraliśmy się do Parc Naturel Regional de Chartreuse (park w regionie Rodan Alpy), gdzie podziwialiśmy piękno przedgórza alpejskiego. Przekazano nam również wiedzę na temat sposobów i form ochrony przyrody, jakie obowiązują we Francji.
Oliwia Kop realizująca program naukowy dzięki wykładowi zebrała informacje na temat obszaru objętego ochroną i analizowania jego walorów przyrodniczych, gospodarczych i turystycznych
Zwiedzając park Filip Piechocki, realizujący program badawczy, miał okazję zebrać okazy bioindykacyjne, jakimi są porosty i je sfotografować, aby móc dokonać analizy skali porostowej regionu Owernii.
Relację przygotowała Małgorzata Rezakiewicz.
Drugi dzień naszej wymiany polsko-francuskiej rozpoczął się od ekscytującej wycieczki do malowniczej miejscowości Saint Pierre de Chartreuse, położonej w sercu regionu Chartreuse. Celem dnia było zapoznanie się z unikalnymi walorami przyrodniczymi i kulturowymi tego regionu, a także aktywne spędzenie czasu na świeżym powietrzu.
Po przyjeździe do Saint Pierre de Chartreuse, udaliśmy się do Office de Tourisme, gdzie spotkaliśmy się z panią Sylvaine Grandjean, kierowniczką działu edukacyjnego regionalnego parku naturalnego Chartreuse. Pani Sylvaine przybliżyła nam historię parku oraz jego główne zadania, zwracając szczególną uwagę na ochronę bogatego dziedzictwa przyrodniczego tego regionu. Opowiedziała o zróżnicowanej roślinności, i o zwierzętach zamieszkujących Chartreuse, takich jak sarny, jelenie czy rysie. Dowiedzieliśmy się również, jak park współpracuje z lokalnymi społecznościami i instytucjami, by zapewnić zrównoważony rozwój regionu.
Po prelekcji, pełni wiedzy o regionie, wzięliśmy udział w biegach na orientację. Zadanie polegało na odnalezieniu punktów zaznaczonych na zdjęciach, co okazało się świetną okazją do aktywności fizycznej oraz lepszego poznania okolicznych terenów. Rywalizacja była emocjonująca, a uczestnicy mogli poczuć się jak prawdziwi odkrywcy, przemierzając piękne, górzyste szlaki.
Po biegu nadszedł czas na prawdziwą przygodę – wypad w góry Massif de La Chartreuse. Krajobraz, który nas otaczał, był zapierający dech w piersiach. Wędrówka po szlakach górskich dała nam nie tylko możliwość podziwiania zapierających dech w piersiach widoków, ale także poczucia bliskości natury i jej niepowtarzalnego piękna.
Dzień zakończyliśmy w rodzinach goszczących, gdzie spędziliśmy resztę popołudnia i wieczoru. To doskonała okazja do bliższego poznania francuskiej kultury i tradycji, a także do wymiany doświadczeń z naszymi gospodarzami.
Drugi dzień wymiany był pełen wrażeń i niezapomnianych chwil, które na długo pozostaną w naszej pamięci.
Jednym z punktów projektu Erasmus we Francji 🇨🇵, było odwiedzenie muzeum fabryki Michelin. Firma zostala założona przez braci Michelin, którzy rozpoczęli działalność od produkcji gumowych opon rowerowych, których czas wymiany został skrócony z 15 godzin do 15 minut. Z czasem zaczęli produkować pociągi z oponami zamiast kół jezdnych, do tej pory można je znaleźć na Madagaskarze. Podczas II wojny światowej, aby zapobiec wysyłaniu pracowników do obozów pracy, firma została zmuszona do zmiany branży – zaczęto produkować wózki dziecięce i piece. W latach 50-tych rozpoczęto produkcję modelu taniego auta, Citroën 2CV, który miał być dostępny dla każdego. Firma podejmowała różne działania, aby zachęcić większą ilość ludzi do zakupu opon – produkowano tam znaki drogowe z betonu, przewodniki i mapy dla zmotoryzowanych. Uczestnicy poznali również historię maskotki Michelin, nazywanej przez Francuzów Bibendum, którego imię pochodzi od sloganu „Nunc est Bibendum” co po łacinie oznacza „Pora na picie”, jednak ludzie niepoprawnie zinterpretowali znaczenie tych słów, myśląc, że oznaczają one „Jestem Bibendum”
Uczennica Oliwia Kop miała okazję zapoznać się z działaniami, jakich dokonuje firma, by ochronić środowisko (recykling opon). Zebrała wiele materiałów, które pomogą jej porównać podejście do ekologii w fabryce w Zgierzu oraz fabryce w Clermont-Ferrand.
Relacje przygotowała Oliwia Strużyk we współpracy z Oliwią Kop i Janem Karbowskim.
Środę 09 kwietnia 2025 r. uczniowie „Staszica” i „Piłsudskiego” rozpoczęli wraz ze swoimi francuskim kolegami w szkole w La Cote Saint Andre. Uczestniczyli w różnych lekcjach, prowadzonych po angielsku lub francusku. We Francji lekcje w środy zawsze trwają tylko do południa, więc po szkole każdy z polskich uczniów spędzał czas w rodzinie swojego korespondenta: niektórzy byli w Lyonie, inni mieli zapewnione atrakcje w postaci laser games, zakupów czy spotkań towarzyskich.
W ramach mobilności Erasmus w Le Puy-en-Velay uczestnicy projektu wzięli udział w wycieczce edukacyjnej po Parc Naturel Régional des Volcans d’Auvergne. Trasa prowadziła przez malownicze tereny dawnego pasa wulkanicznego. Uczniowie zdobyli dwa wygasłe wulkany: Grand Sarcoui oraz Puy des Goules.
Pod opieką przewodnika młodzież poznała różnice między wulkanami efuzywnymi i eksplozywnymi — uczestnicy projektu dowiedzieli się m.in., że lawa efuzywna, bardziej płynna, tworzy rozległe kratery o łagodnych stokach (takich jak Puy des Goules), natomiast lawa o większej gęstości i zawartości krzemionki oraz gazów prowadzi do wybuchów, które budują strome stożki wulkaniczne (należy do nich Grand Sarcoui). Ciekawostką było to, że tylko 20% wulkanów wybucha, a reszta wypływa spokojnie, gromadząc się w kraterach.
Zadaniem Kaliny Biernackiej realizującej program naukowy było porównanie rzeźby polodowcowej Parku Krajobrazowego Wzniesień Łódzkich z wulkanicznymi formami na terenie Parc Naturel Régional des Volcans d’Auvergne. Uczennica analizowała różnice widoczne gołym okiem — od polskich skał osadowych i moren po francuskie kaldery oraz ciemne wulkaniczne skały z dobrze wykształconymi minerałami.
Natomiast Małgorzata Rezakiewicz poznała zastosowanie skał wulkanicznych w architekturze i budownictwie. Dowiedziała się, że katedra w Clermont-Ferrand wykonana jest częściowo ze skał wulkanicznych, a
jaskinia na trasie wędrówki, którą odwiedziła grupa, została wykopana, by pozyskać z niej skały do produkcji sarkofagów. Dzięki szerokiej wiedzy przewodnika Małgorzata zdobyła niezbędne informacje koniecznie do porównania dziedzictwa kulturowego regionu Owernii i województwa łódzkiego.
Swoimi wrażeniami z kolejnego dnia podzieliły się Kalina Biernacka i Małgorzata Rezakiewicz
Edycja tekstu i zdjęcia: Julia Wierzbowska
W czwartek 10 kwietnia 2025 r. grupa polsko -francuska odwiedziła zamek Vizille, w którym znajduje się muzeum Rewolucji Francuskiej. Uczniowie mogli poznać historię tego ważnego dla Francuzów wydarzenia, które zmieniło też losy Europy i świata. Uczniowie mogli też pospacerować po pięknym ogrodzie w stylu -oczywiście -francuskim, odkrywając ciekawe gatunki drzew oraz ptaków, które tam bytują.
Po południu cała grupa przejechała do Grenoble, otoczonego majestatycznymi szczytami Alp. Po pikniku w parku, był krótki czas na ekspresowe zwiedzanie centrum miasta, a potem uczniowie w mieszanych grupach polsko -francuskich w Muzeum Delfinatu gromadzili informacje na temat stylu życia mieszkańców Alp w dawnych czasach oraz turystycznego wykorzystania gór.
Dla mieszkańców Wyżyny Łódzkiej (czyli uczniów ze Zgierza i Łodzi) obserwowanie życia w Alpach było bardzo ciekawym doświadczeniem.
Dziś uczestnicy Erasmus+🇨🇵 mieli okazję wziąć udział w zajęciach w szkole Simon Weil w Le Puy-en-Velay.
Klasa turystyczna zorganizowała dla naszych uczniów grę terenową mającą na celu poznanie miasta pod względem kulturowym i historycznym. Obejmowało to zwiedzenie elementów infrastruktury takich jak Rocher Saint-Michel d’Aiguilhe, Rocher Corneille et Statue Notre-Dame de France oraz Cloitre et Ensemble Cathédral.
Po powrocie do szkoły wzięliśmy udział w lekcjach literatury angielskiej i francuskiej.
To był dzień pełen inspirujących rozmów i ciekawych obserwacji.
Julia Knach realizująca program aktywistyczny przez cały tydzień, w tym również dziś, przeprowadzała wywiady na temat praw kobiet oraz problemu rasizmu. Martyna Jędrzejczak również realizująca program aktywistyczny rozmawiała z uczniami o ekologii i sposobach dbania o środowisko, natomiast Julia Helińska realizująca program badawczy zajęła się ankietami dotyczącymi świadomości ekologicznej.
Zwróciliśmy też uwagę na różnice między francuską a polską szkołą – tutaj lekcje trwają 55 minut (zamiast 45), przerwy są krótkie, bo tylko 5-minutowe, za wyjątkiem jednej – godzinnej przerwy obiadowej.
Co nas szczególnie ujęło to otwartość i życzliwość tutejszych uczniów i nauczycieli! Każdy chętnie odpowiadał na pytania i dzielił się swoimi spostrzeżeniami.
Warto też wspomnieć o licznych plakatach wykonanych przez uczniów, które zdobią szkolne korytarze – poruszają one ważne tematy takie jak zbiórki ubrań, problemy z odżywaniem, nietolerancja swojego ciała oraz osoby transpłciowe.
To był naprawdę wartościowy dzień pełen nowych doświadczeń i inspiracji!
Swoimi wrażeniami podzieliły się Martyna Jędrzejczak, Julia Helińska oraz Julia Knach.
Piątek 11 kwietnia 2025 r. na wymianie polsko -francuskiej 🇵🇱🇨🇵we Francji obfitował w bardzo dynamiczne wydarzenia.
Najpierw uczniowie z Polski uczyli się pod okiem uczniów francuskich i ich nauczyciela wychowania fizycznego, jak gra się w bule lyońskie (a gra się trudniej, bo trzeba biegać). Po kilku minutach prób odbyły się pierwsze polsko- francuskie mistrzostwa w tym sporcie – wygrali Francuzi, ale na szczęście niezbyt wysokim wynikiem. Polacy za chwilę zrewanżowali się, grając na boisku w piłkę nożną (50 do 0 dla naszych!!! Reprezentacja powinna się uczyć!) oraz zbijaka.
Po obiedzie zjedzonym w szkolnej stołówce, uczniowie podzieleni na grupy przygotowywali podczas warsztatów prezentacje lub postery, przedstawiające porównanie Łódzkiego z Delfinatem we Francji na różnych płaszczyznach: kulturalnej, naukowej i środowiska przyjaciół
Piątkowy wieczór (11 kwietnia) w liceum „Berlioza” w La Cote Saint Andre upłynął na spotkaniu pożegnalnym, podczas którego podsumowano projekt wymiany. Były wspomnienia filmowe z pobytu w Polsce i we Francji, nagrody za udział w konkursach, podziękowania za przygotowywania zwiedzania i różnych aktywności. Każdy z uczestników wymiany otrzymał pamiątkowy kubeczek i naklejkę z logo projektu. Uhonorowana została też najbardziej zżyta para korespondentów, czyli Janusz i Eloise.
Na zakończenie wszyscy mogli spróbować smakołyków przygotowanych przez rodziny goszczące.
Piątek był ostatnim dniem pobytu w szkole francuskiej. Sobota miała być już zaplanowana i zorganizowana przez rodziny korespondentów.