Od września 2025 r. do szerokiej oferty zajęć rozwijających kreatywność, które realizowane są w naszej szkole, dołączyły lekcje edukacji europejskiej. Zajęcia te mają charakter nieobowiązkowy i do udziału w nich zachęcani są przede wszystkim uczniowie klas I.
Autorski program zajęć z edukacji europejskiej stworzyła nauczycielka historii i wiedzy o społeczeństwie w „Staszicu” p. Małgorzata Łodwig-Makowska. Przewiduje on różne działania, wśród których będą zarówno odbywające się w szkole raz w tygodniu lekcje edukacji europejskiej, ale również udział w projektach i imprezach, organizowanych w naszej szkole, a związanych z promocją szeroko pojmowanej integracji obywatelskiej (m.in. Europejski Dzień Języków, projekt „Poznajemy państwa sprawujące prezydencję w Radzie Unii Europejskiej”, obchody Międzynarodowego Dnia Praw Człowieka) oraz spotkaniach w instytucjach europejskich w Polsce. Grupa biorąca udział w zajęciach będzie też w największym stopniu brać udział w koordynacji programu EPAS – to wśród nich pojawią się „młodsi ambasadorowie” Parlamentu Europejskiego.
Merytorycznie program przewiduje dość szczegółowe omówienie kwestii integracji europejskiej: od historii tworzenia Wspólnot, poprzez zagadnienia związane z zasadami integracji państw członkowskich, funkcjonowania instytucji unijnych, prawa UE i jej praktycznego funkcjonowania w wielu dziedzinach (m.in. gospodarce, edukacji). Znaczące miejsce w omawianych kwestiach zajmą też zagadnienia związane z polską obecnością w strukturach UE, a w szczególności konsekwencje członkostwa Polski w UE oraz perspektywy na przyszłość.
Nie ma co ukrywać, że duża część omawianych na zajęciach treści jest bardzo poważna i skomplikowana, a w dodatku mało znana przeciętnemu Polakowi. Dlatego chodzi o to, by spróbować „oswoić” tę problematykę, poznawać zasady współpracy europejskiej krok po kroku, starając się odnaleźć ich praktyczny wymiar. Stąd możliwość wykorzystywania na zajęciach metod aktywizujących uczniów, zachęcanie ich do dyskusji czy pracy w grupach nad omawianymi treściami, bo przecież – jak wiadomo – jeśli ktoś sam przygotuje się do zaprezentowania jakiegoś zagadnienia, najlepiej je poznaje i zapamiętuje. Czasem trzeba też puścić wodze fantazji i po prostu się pobawić, jak np. projektując polską wersję Syriusza – maskotki UE 😊
